Ohjelmistorobotiikasta tekoälyyn – UKK

“Miksi laajentaa ohjelmistorobotiikasta tekoälyyn?”

7 usein kysyttyä kysymystä ElinarEasy™:stä

Oletko pohtinut, miksi laajentaisitte ohjelmistorobotiikasta tekoälyyn, jos kerran hyödynnätte jo RPA:ta? Älä huoli, et ole ainoa!

Tältä sivulta löydät vastaukset seitsemään usein kysyttyyn kysymykseeen ElinarEasy™ -ratkaisustamme. Mikäli et löydä suoraa vastausta sinua askarruttavaan asiaan, soita tai laita viestiä asiantuntijoillemme tai lähetä yhteydenottopyyntö. Mikäli olet kiinnostunut laskujen automaattisesta käsittelystä tekoälyn avulla, voit myös ladata ilmaisen oppaamme aiheesta!

Alta löydät vastaukset mm. seuraaviin kysymyksiin:

  1. Mitä on syväoppiva tekoäly?
  2. Kuinka tekoäly otetaan käyttöön?
  3. Mitä on tekoälyn opetusdata?
  4. Mitä osaamista tekoälyn käyttö vaatii?
  5. Käytämme jo RPA:ta, miksi laajentaisimme ohjelmistorobotiikasta tekoälyyn?
  6. Tarkoittaako tekoälyn käyttöönotto, että joudumme uusimaan kaikki järjestelmät?
  7. Millaiselle yritykselle tekoäly sopii avuksi ostolaskujen tiliöintiin?
1. Mitä on syväoppiva tekoäly?

Tekoälystä puhuttaessa on hyvä erottaa, minkä tason teknologiaa sillä oikein tarkoitetaan. Me käytämme ElinarEasy™:ssä, kuten kaikissa ratkaisuissamme, syväoppivaa tekoälyä. Se on syvien neuroverkkojen opettamista opetusdatan, eli tässä tapauksessa asiakkaan lasku- ja tiliöintihistorian, avulla. Käytännössä siis opetamme tekoälylle asiakasyrityksen omat toimintatavat. Syväoppiva tekoäly kykenee jäsentämään laskudataa ihmisen tavoin – toisin kuin yksinkertaisemmat tekoälyt. Se siis pelkkien numeroiden tunnistamisen sijaan ymmärtää esimerkiksi, onko laskun numerosarjassa kyse viite- tai tilinumerosta.

2. Kuinka tekoäly otetaan käyttöön?

Aloitamme yhteisellä workshopilla, jossa varmistamme, että ElinarEasy™ palvelee yrityksenne tarpeita ja käytettävissä on tarpeeksi laadukasta opetusdataa tekoälyn opettamiseksi. Sen jälkeen laadimme ja hyväksytämme projektisuunnitelman. Ensimmäisen kuukauden aikana yrityksenne toimittaa asiakasvaatimukset ja opetusdatan, eli riittävän määrän vanhoja laskuja tiliöintitietoineen. Niiden avulla pääsemme suorittamaan tekoälyn ennakko-opetuksen. Seuraavan kuukauden aikana tehdään testaukset testi- ja tuotantoympäristössä. Sinun roolisi on helppo; me hoidamme asennukset, ylläpidon ja loppukäyttäjien koulutuksen. Pysymme tukenasi niin pitkään, kuin tarvitsee.

3. Mitä on tekoälyn opetusdata?

Ostolaskujen automaattinen tiliöintiratkaisu ElinarEasy™ tarvitsee opetusdataksi useamman vuoden ajalta yrityksen vanhoja laskuja sekä niiden tiliöintitiedot. Laskuja on oltava riittävästi, jotta haluttu automaatiotaso on mahdollista saavuttaa. Tarkemmista lukumääristä kannattaa kysyä asiantuntijoiltamme.

4. Mitä osaamista tekoälyn käyttöönotto ja käyttö vaatii asiakkaalta?

Käyttöönotto on erittäin helppoa, eikä teiltä vaadita erityisosaamista. Me opetamme tekoälyn valmiiksi toimittamanne opetusdatan avulla, ja autamme tarvittaessa toki myös sen keräämisessä. Koska käyttämänne taloushallinnan ohjelmistot eivät vaihdu, käyttäjien ei tarvitse opetella uusia järjestelmiä. Me huolehdimme tekoälyn asennuksen, integroinnin ja ylläpidon sekä loppukäyttäjien koulutuksen. Senkin jälkeen apua ja tukea on aina tarvittaessa saatavilla.

5. Käytämme jo RPA:ta, miksi laajentaisimme ohjelmistorobotiikasta tekoälyyn?

Käyttämämme tekoäly räätälöidään jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin, jolloin antaa paljon enemmän liiketoimintahyötyjä kuin pelkkä ohjelmistorobotiikka. Tekoäly siis täydentää sitä antamalla automatiikalle aivot. Automatisoitukin ostolaskujen käsittelyprosessi sisältää usein pullonkauloja, sillä ohjelmistorobotiikka perustuu ihmisten määrittelemiin automaatiosääntöihin. Nämä pullonkaulat voivat olla mm. ostolaskujen puutteelliset tiedot, virheelliset viitenumerot tai väärät tiliöinnit – ja näiden selvittelyyn kuluu aina manuaalista työvoimaa.

Syväoppivan tekoälyn supervoima piilee sen kyvyssä soveltaa saamaansa tietoa. Se voidaan opettaa tulkitsemaan laskunlähettäjän kirjaamia lisätietoja (esim. poikkeavaan loppusummaan tai viitenumeroon liittyen) laskun viestikentästä tai sähköpostikeskusteluista. Tarvittaessa tekoäly voidaan valjastaa etsimään ja tunnistamaan laskulta puuttuvia tietoja muista lähteistä, jopa yrityksen ulkoisista kohteista.

Lopputuloksena tekoälyn käyttöönotto säästää yrityksen resursseja, mahdollistaa virheettömämmät talousraportit nopeammin talousjohtajalle ja tekee näin mm. kassavirrasta ennustettavampaa.

6. Tarkoittaako tekoälyn käyttöönotto, että joudumme uusimaan kaikki järjestelmät?

Ei tarkoita. ElinarEasy™ ei korvaa käytössänne olevia taloushallinnan ohjelmistoja, vaan täydentää niitä muuttaen koko prosessin tehokkaammaksi, nopeammaksi ja virheettömämmäksi. Integroimme ratkaisun osaksi ERP:tä, jolloin automaattisesti tiliöityjen laskujen informaatio siirtyy suoraan sinne. Näin saatte talouden tunnusluvuista lähes reaaliaikaista tietoa ja kassavirran ennustaminen helpottuu huomattavasti.

7. Millaiselle yritykselle tekoäly sopii avuksi ostolaskujen tiliöintiin?

Oleellista ei ole yrityksenne työntekijöiden määrä tai liikevaihto, vaan se, kuinka paljon ostolaskuja kauttanne kulkee. Mitä enemmän laskuja joudutte käsittelemään, sitä todennäköisemmin investointi tekoälyavusteiseen automaatioon maksaa itsensä nopeasti takaisin. Ota yhteyttä, niin selvitämme ElinarEasy™:n kannattavuuden juuri teidän yrityksessänne!

Yhteydenottopyyntö Tommille

Pyydä etäesittely
Jätä yhteystietosi, niin soitamme sinulle lähipäivinä ja kerromme lisää tekoälyratkaisustamme. Puhelu ei sido sinua mihinkään.