Tökkiikö ostolaskujen käsittely? Investoinnista ohjelmistorobotiikkaan saa enemmän irti, kun ohjelmistorobotin aivoiksi valjastetaan tekoäly.

Automaatioasteen nostamisesta yritysten talousosastoilla puhutaan nyt paljon. Elinarin CTO Ari Juntunen on törmännyt usein tarinaan, jonka keskiössä on ohjelmistorobotiikka – ja sen käyttöönottaneen yrityksen pettymys siihen. Elinarin oman tekoälyn ElinarAI™:n kehittänyt Juntunen tunnistaa ongelmien alkulähteen. “Moni ohjelmistorobotiikkaan investoinut yritys on erehtynyt kuvittelemaan, että ohjelmistorobotti pystyy samanlaiseen ajatustyöhön kuin ihminen”, hän taustoittaa.

Näin ei siis kuitenkaan ole. Ohjelmistorobottti työskentelee ihmisten antamiin sääntöihin perustuen, eli se ei osaa luoda ymmärrystä esimerkiksi yritykseen saapuvista ostolaskuista ja niiden tiliöinnistä. “Tarvitaan edelleen joku, joka kertoo, mitkä tiedot sen tulisi viedä eteenpäin”, Juntunen selittää. Monissa tiimeissä tämä “joku” on edelleen ihminen. Juuri ihmisen suorittaman manuaalisen työn tekoälyavusteinen ElinarEasy™ -ratkaisu suurimmaksi osaksi korvaa. Tällöin työntekijöiden resurssit saadaan ohjattua tuottavamman työn pariin.

Ostolaskujen käsittelyn automaation optimitaso 85 %

Moni miettii, millaiselle yritykselle tekoälyyn investointi kannattaa – ostolaskujen käsittely on kuitenkin vain osa taloushallinnan monista prosesseista. “Oleellista ei ole toimiala, henkilötyövuodet tai liikevaihto, vaan ostolaskujen määrä”, Juntunen avaa. “Mikäli ostolaskuja tulee kymmeniätuhansia kuukaudessa, investointi tekoälyavusteiseen laskujen tiliöintiin maksaa itsensä takaisin kuukausissa”, hän lupaa.

Elinarilla on laskeskeltu, että tekoälypohjaisessa tiliöinnissä automaation optimitaso on noin 85 prosentin tietämillä. Sen jälkeen ROI heikkenee huomattavasti. “Joskus automaatioasteen nostaminen 85 prosentista 90 prosenttiin saattaa tulla jopa kalliimmaksi kuin sen nosto nollasta 85 prosenttiin”, Juntunen heittää. Liian korkeaa automaatioastetta tavoiteltaessa kustannukset nousevat harvinaisten, vain muutaman kerran vuodessa saapuvien, ostolaskujen takia. Niiden oikean tiliöinnin opettaminen tekoälylle on haasteellisempaa kuin esimerkiksi säännöllisesti toistuvien kuukausimaksujen.

Laskut nopeammin hyväksymiskiertoon

Kun valtaosa ostolaskuista tiliöidään tekoälyn ansiosta automaattisesti, ne myös siirtyvät hyväksymiskiertoon lähes heti saapumisensa jälkeen. Sen ansiosta yritys pystyy ennustamaan kassavirtaa entistä tarkemmin – ja elämään aiempaa pienemmillä kassavaroilla. “Tämä mahdollistaa rahan sijoittamisen esimerkiksi liiketoiminnan kasvuun”, Juntunen vinkkaa.

Aiheesta on julkaistu laajempi haastattelu ite wikin blogimediassa. Lue koko juttu tästä linkistä!

Ota yhteyttä - Ari Juntunen

Ari Juntunen 
Chief Technology Officer (CTO), Elinar
+358 40 524 4482
etunimi.sukunimi(at)elinar.com